۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۷۵۷۰۶

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 10 اسفند ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۲/۱۰|سکه ارزان شد

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 75 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 200 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 50 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 750 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 350 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 950 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 75 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 434 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 670 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

 در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 200 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 500 تومان و درهم امارات  6 هزار و 950 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 25 هزار و 186 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 687 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 447 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 844 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: یک‌شنبه 10  اسفند 11:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

25  هزار و 186

قیمت دلار (بازار آزاد)

25  هزار و 200

قیمت یورو (صرافی بانکی)

30  هزار و 447

قیمت یورو (بازار آزاد)

30 هزار و 500

قیمت درهم

6 هزار و 950

قیمت پوند

34  هزار و 500

بروز رسانی: ‌‌یک‌شنبه 10 اسفند ساعت 11:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  10 میلیون و 750  هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

11 میلیون و 50  هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 350  هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

3 میلیون و 950  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 350 هزار

بروز رسانی: یک‌شنبه 10 اسفند ساعت 11:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 75  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 434  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 670  هزار

انس طلا(دلار)

1735.6

 

افت ۳۲هزار واحدی شاخص بورس در هفته‌‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت طی 5 روز معاملاتی تعداد 22میلیارد و 86میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 251هزار و 700میلیارد ریال در بیش از 5میلیون و 288هزار و 802دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 69.33 و 51.93 درصد افت و 17.33 درصد افزایش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد 3592میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 69هزار و 543میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 5.75 و 35.28 درصد افت همراه شدند.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته منتهی به 8 اسفندماه با 32هزار و 525واحد کاهش، معادل 2.63درصد افت کرد و به رقم یک میلیون و 205هزار و 832واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با 4 هزار و 562واحد کاهش، معادل 1.04 درصد افت کرد و رقم 434هزار و 396واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با 20هزار و 810واحد افت به رقم 885هزار و 198واحد و شاخص بازار دوم با 76هزار و 225واحد کاهش به عدد 2 میلیون و 428هزار و 972واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 2.30 درصد افت و شاخص بازار دوم با 3.04 درصد کاهش همراه شدند.

 

لحظه‌شماری کشاورزان برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم

سید جعفر حسینی با انتقاد از تأخیر شورای قیمت گذاری در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری اظهار داشت: گویا دولت قصد اصلاح (افزایش) قیمت خرید تضمینی گندم را ندارد و قرار است که نرخ خرید این محصول همان ۴,۰۰۰ تومان بماند.

وی با اشاره به برگزاری چند جلسه توسط شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، افزود: متأسفانه وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکنون در این جلسات حضور نیافته اند و به نظر می‌رسد که دولت چندان این شورا را قبول ندارد و همچنان نگاه بودجه‌ای به گندم دارد.

حسینی با اشاره به اینکه قیمت پیشنهادی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی برای خرید هر کیلوگرم گندم با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید و همچنین رعایت منافع مصرف کنندگان، ۵,۲۰۰ تومان است، افزود: اولین برداشت گندم، معمولاً دهه اول فروردین ماه انجام می‌شود؛ بنابراین کمتر از یک ماه به برداشت این محصول باقی مانده و هنوز دولت اراده‌ای برای اصلاح قیمت این محصول نشان نداده است.

وی با اشاره به اینکه در اتفاقی بی سابقه قیمت جو طی سال‌های اخیر در کشور ما از قیمت گندم پیشی گرفته است، گفت: هم اکنون قیمت جو حدود ۵۵۰۰ تا ۶,۰۰۰ تومان است و گندم ۴۰۰۰ تومانی در دامداری‌ها و مرغداری‌ها خوراک دام و طیور می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه قیمت گذاری اشتباه موجب کاهش تولید جو نیز شده است، افزود: اگر تولید جوی داخلی بیشتر شده بود، قیمت آن این همه افزایش نمی‌یافت، با این حال دولت قیمت جو را برای سال زراعی جدید نیز ۲,۳۷۰ تومان تعیین کرده است.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند با دستور و اهرم فشار گندم کشاورزان را خریداری کند، گفت: تعیین قیمت مناسب و پرداخت به موقع وجه گندم به کشاورزان دو راهکاری است که کشاورزان را ترغیب به تحویل گندم تولیدی به دولت می‌کند.

حسینی همچنین هشدار داد که در صورت عدم تحویل گندم تولیدی کشاورزان به دولت، دولتمردان ناچار به واردات این محصول خواهند شد که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و محدودیت منابع ارزی کشور این کار به دشواری انجام خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه امسال پیش بینی کاهش تولید گندم را نیز داریم، گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها، تولید گندم در دیم زارهای جنوب کشور آسیب جدی دیده است ضمن اینکه کاهش تولید در گندم آبی را هم به دلیل کاهش بارندگی در استان‌های مختلف پیش بینی می‌کنیم، در چنین شرایطی اگر کشاورزان نیز همه گندم تولیدی خود را تحویل دولت ندهند، چالش بزرگی ایجاد خواهد شد.

 

سومین محموله واکسن کرونا بامداد امروز وارد کشور شد

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک اظهار داشت: ساعت ۵:۳۰ بامداد ۱۰ اسفند، سومین محموله واکسن کرونا  وارد کشور شد.

این محموله شامل ۲۵۰ هزار دوز واکسن تولید چین است که وارد کشور شد.

وی خاطرنشان کرد: تشریفات گمرکی این محموله در کمترین زمان ممکن و در پای پرواز صورت گرفت.

 

قیمت مسکن در بهمن ۱۵ درصد کاهش یافت یا ۳.۷ درصد افزایش؟

عصر دیروز بانک مرکزی به طبق معمول هر ماه گزارش تحولات بازار مسکن را در تهران منتشر کرد. بر این اساس در دومین ماه زمستان 3900 فقره معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که در مقایسه با دیماه امسال 11.4 درصد افزایش و نسبت به بهمن سال گذشته 70.5 درصد کاهش یافته است.

در بهمن امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به 28 میلیون و 390 هزار تومان افزایش یافت که در مقایسه با دی 99 بالغ بر 3.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. قیمت مسکن در بهمن ماه 99 نسبت به بهمن 98 نیز 97.2 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که چند روز قبل (دوشنبه هفته گذشته 4 اسفند 99) رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن تهران طی ماه گذشته (بهمن 99) خبر داده و گفته بود: این اتفاق برخلاف میل باطنی برخی روی داده است.

مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزود: علی‌رغم میل باطنی برخی که همواره دوست دارند قیمت مسکن افزایش یابد، نرخ‌ها در بهمن ماه امسال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: میزان کاهش قیمت در بهمن‌ماه 10 تا 15 درصد بسته به مناطق آن در شهر تهران کاهش یافته است.

وی با تأکید بر این‌که قیمت مسکن در حال کاهش است، افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سطح شهر تهران، قیمت مسکن نسبت به ماه‌های ابتدایی امسال روند کاهشی در پیش گرفته است.

به گزارش تسنیم، مشخص نیست چرا خروجی گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن که اطلاعات خام آن "برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور" است با قیمت اعلامی اتحادیه مشاوران املاک که آنها نیز از همان آمار خام استفاده می‌کنند، متفاوت است؟!

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات